قیمت احتمالی و مشخصات فنی خودرو لادا در ایران


احتمال واردات و شاید مونتاژ محصولات لادا در کشورمان وجود دارد. این برند روسی می‌تواند با مدل‌های متنوع و ارزان‌ قیمت خود در بازار ایران نقش مهمی ایفا کند.

باتوجه‌به افزایش نرخ ارز و کاهش قدرت خرید عامه‌ی مردم، قیمت بسیاری از خودروهای محبوب وارداتی فراتر از انتظار است. با وضعیت امروزی، حتی اگر خودروهای کره‌ای و ژاپنی طبق تعرفه‌های مصوب سال‌های گذشته وارد شوند، با احتساب دلار ۱۳,۰۰۰ تومانی و هزینه‌های مربوط‌به مالیات و ترخیص گمرک، به تغییر در بازار خودروِ ایران منجر نخواهد شد.

اگر حداقل قیمت برای مدل‌های ساخت تویوتا، نیسان، میتسوبیشی، هیوندای و کیا را ۲۰,۰۰۰ دلار در نظر بگیریم، واردات قانونی آن‌ها به‌علاوه‌ی تعرفه‌های مرتبط، بیش از ۵۰۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

در سمت دیگر ماجرا، خودروهای چینی باکیفیت از برندهای شناخته‌شده‌ نیز عموما بیش از ۱۰,۰۰۰ دلار قیمت دارند و پس از ورود به ایران، کمتر از ۲۰۰ میلیون تا ۲۵۰ میلیون تومان فروخته نخواهند شد. هنگام نگارش این مطلب، سدان‌های ساخت داخل، مثل پژو پارس و سمند نیز، بیش از ۸۰ میلیون در بازار آزاد قیمت دارند.

خودروسازی لادا برندی ناآشنا و جدید برای مردم ایران نیست. این شرکت سال ۱۹۷۰ آغاز‌به‌کار کرد تا تولیدکننده‌ی خودروهای ارزان‌ قیمت و کم‌ استهلاک برای مردم روسیه باشد. اواخر دهه‌ی ۱۹۶۰، گروه فیات ایتالیا با همکاری سرمایه‌گذارانی از دولت وقت روسیه سنگ بنای لادا را در شهر تولیاتی گذاشتند. اولین خودروِ لادا «واز ۲۱۰۱» نام داشت و بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۸ تولید شد.

این محصول براساس پلتفرم و تجهیزات فنی فیات ۱۲۴ ساخته شد که سال ۱۹۶۷، یکی از خودروهای پرفروش اروپا بود. دومین محصول لادا «واز ۲۱۰۵» نام گرفت که به اسم ریوا (Riva) مشهور شد و در سال‌های دهه‌ی ۱۳۵۰، با نسخه‌ای موسوم به لادا ۱۵۰۰ در بازار ایران هم عرضه شد.

ریوا مشهورترین خودروِ لادا در سطح جهانی است و علاوه‌بر روسیه، بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۵ در مصر تولید می‌شد. این محصول پس از فولکس قورباغه‌ای (بیتل) و فورد T، پرفروش‌ترین پلتفرم خودرویی دنیا در تاریخ است و همچنین، پس از فولکس واگن تایپ ۲ (فولکس کاروان) و هندوستان آمباسادور، رکورددار طولانی‌ترین مدت حضور در خط‌تولید محسوب می‌شود.

درحال‌حاضر، خودروسازی لادا در مالکیت رنو فرانسه فعالیت می‌کند. باتوجه‌به اینکه برند داچیای رومانی هم زیرمجموعه‌ی رنو است، بسیاری از محصولات امروزی لادا ازنظر پلتفرم و تجهزات فنی به داچیا وابسته هستند. این موضوع می‌تواند نکته‌ای مهم و البته جذاب برای خودروسازان ایرانی باشد تا با کمترین هزینه‌ی زمانی و اقتصادی، خودروهای لادا را جایگزین تندر۹۰ و ساندرو در خطوط تولید کنند.

در سال ۲۰۱۹، ۵ محصول مختلف در خط‌تولید لادا دیده می‌شوند که شامل سدان‌های وستا (Vesta) و گرانتا (Geranta) و کراس‌اورهای ایکس‌ری (Xray) و نیوا ۴در۴ (۴x۴) و ون لارگوس هستند. تمامی خودروهای لادا بدون پیشرانه‌ی توربوشارژ تولید می‌شوند و فقط نسخه‌های مختلف از مدل ۴x۴ به سیستم دودیفرانسیل مجهز هستند.

همچنین، مدل‌‌های اتوماتیک عموما از جعبه‌دنده‌های ارزان‌قیمت دستی خودکار (Automatic Manual Transmission: AMT) استفاده می‌کنند که متفاوت از جعبه‌دنده‌های اتوماتیک در خودروهای مدرن امروزی است. جعبه‌دنده‌های AMT که با نام‌های دستی خودکار یا دستی اتوماتیک نیز شناخته می‌شوند، درواقع همان جعبه‌دنده‌ی دستی هستند که با تجهیزی اضافی، عمل تعویض دنده در آن‌ها بدون دخالت راننده انجام می‌شود و البته پدال کلاچ ندارند.

وستا پرفروش‌ترین مدل لادا در روسیه و کشورهای شرق اروپا است. این محصول علاوه‌بر سدان، با تیپ بدنه‌ی پنج‌در (Station Wagon :SW) نیز عرضه می‌شود. نسخه‌ی پنج‌در کراس (Vesta SW Cross) فنربندی بلندتری درمقایسه‌با دیگر مدل‌های وستا دارد و حتی در‌مقایسه‌با تویوتا راو۴، ارتفاع کف از سطح بیشتری فراهم می‌کند. وستا سدان از سال ۲۰۱۵ تولید می‌شود و سال گذشته، پرفروش‌ترین خودروِ بازار روسیه بوده است. پلتفرم و پیشرانه‌ی وستا را مهندسان لادا در سال ۲۰۱۴ معرفی کردند. بسیاری از تجهیزات فنی، مثل سیستم فنربندی و فرمان این خودرو، با نسل جدید رنو مگان مشترک است.

دو نوع پیشرانه برای لادا وستا ارائه می‌شود. مدل استاندارد مشابه تندر۹۰ و ساندرو، به پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی مجهز است که قدرت ۱۰۶ اسب‌بخار در ۵,۸۰۰ دوربردقیقه و گشتاور ۱۴۵ نیوتن‌متر از ۴،۲۰۰ دور‌بردقیقه تولید می‌کند. این خودرو با وزن خالص ۱,۲۳۰ تا ۱,۳۸۰ کیلوگرم در تیپ‌های مجهز به جعبه‌دنده ۵ دنده‌ی دستی یا ۵ دنده‌ی اتوماتیک دستی (AMT)، به‌ترتیب ۱۱.۵ و ۱۴ ثانیه بعد از شروع حرکت، به سرعت ۱۰۰ کیلومتر‌برساعت می‌رسد.

میانگین مصرف سوخت لادا وستا ۱,۶۰۰، حدود ۶.۵ تا ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده و هنگام رانندگی با سرعت ثابت در بزرگ‌راه، حداقل مصرف سوخت ۵.۵ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت. نهایت سرعت این خودرو ۱۷۵ کیلومتربرساعت است.

مقالات

خودرو لادا

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *